L’entitat que millor resultat obté en l’ús de Twitter és el Museu de les Arts Decoratives (@dhub_bcn). La més activa és el Centre d'Art Terres de l'Ebre (@eufonic_fest). La més influent és el Museu d'Idees i Invents de Barcelona (@mibamuseum). La més ben considerada com a font d’informació és el Museu Picasso (@museupicasso). La que més interactua és el Museu de Lleida: Diocesà i Comarcal (@museudelleida).
Com utilitzen Twitter les
institucions culturals? En fan un ús que s’adiu amb els principis d’interacció
i bidireccionalitat en els quals es fonamenta la cultura 2.0? o contràriament
només s’utilitza com un plafó de suro on s’hi poden penjar els cartells de les
pròpies activitats?
Certament respondre bé a aquestes preguntes resulta difícil perquè
implicaria una anàlisi ben acurada de quins són els continguts que cada tweet conté. De totes maneres, ens podem
aproximar a l’ús que se’n fa utilitzant diverses mètriques.
Per poder fer aquesta aproximació a l’ús de Twitter que ara presentem
es van prendre com a mostra els 85 museus i col·leccions que hi tenen usuari.
Podeu seguir-les a través d’aquesta llista de Twitter. Per poder disposar de dades numèriques de cadascuna d’aquestes
entitats es va utilitzar l’apliació Twitonomy.
Entre els dies 6 i 7 de desembre de 2012 es van obtenir dades que informaven de
la data d’ingrès a Twitter, el nombre de tweets
emesos, nombre de followers i following de cada usuari, entre altres.
De totes aquestes dades obtingudes s’ha parat especial atenció a 11
paràmetres que proporcionen informació sobre quatre àmbits:
·
L’activitat de l’usuari
1.
Mitjana de tweets per dia
·
La influència de l’usuari
2.
Ràtio followers/following
3.
Llistes x cada 1000 seguidors
4.
Llistes
·
L’usuari com a font d’informació
5.
Links per tweet
6.
Tweets retweetejats
7.
Retweets dels tweets
8.
Hashtags
·
La capacitat d’interacció de
l’usuari
9.
Mencions d'usuari per tweet
10.
Retweets fets per l'usuari
11.
Respostes
Totes les institucions han estat valorades en tots els paràmetres. Per
cadascun d’aquests paràmetres s’ha obtingut una classificació. En cadascuna de
les 11 classificacions, cada institució ha obtingut una posició, entre 1 i 85,
en funció del seu resultat en aquell paràmetre. Per obtenir els resultats
finals s’ha efectuat una mitjana de les posicions obtingudes en cada àmbit. El
resultat total és una mitjana de les onze posicions. Els resultats per cada
àmbit són una mitjana de les posicions obtingudes en els paràmetres de cada
àmbit.
Segmentació del conjunt
Si ens fixem el la data d’alta i en el temps transcorregut entre aquesta
alta i el dia que es va fer el primer tweet,
no es veu una relació evident amb l’activitat d’usuari (mitjana de tweets per dia). Per tant, el
comportament de les 85 entitats estudiades és massa divers com per només observar-les
conjuntament. Així doncs, s’ha plantejat una segmentació, perquè cadascuna
d’elles pugui ser observada entre altres que siguin semblants. El conjunt
d’entitats en funció del nombre de tweets
emesos d’aquesta manera les diferents entitats es troben agrupades amb d’altres
que han generat un volum d’emissions semblant.
SEGMENTS
mínim-màxim
de tweets emesos
|
1500<
|
1000-1499
|
500-999
|
200-499
|
100-199
|
50-99
|
<50
|
Resultats
Les cinc entitats que millors resultats obtenen de mitjana en les
diferents mètriques analitzades són les següents:
1. Museu de les Arts Decoratives (@dhub_bcn)
2. Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) (@MNAC_museu)
3. Museu Picasso (@museupicasso)
4. Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) (@MACBA_Barcelona)
5. Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB) (@museuciencies)
1. Museu de les Arts Decoratives (@dhub_bcn)
2. Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) (@MNAC_museu)
3. Museu Picasso (@museupicasso)
4. Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) (@MACBA_Barcelona)
5. Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB) (@museuciencies)
Per segments:
Les cinc entitats més actives
són:
1. Centre d'Art Terres de l'Ebre (@eufonic_fest)
2 .Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) (@MACBA_Barcelona)
3. Museu de la Música (@lauditori)
4. CosmoCaixa Barcelona. Museu de la Ciència de la Fundació "La Caixa" (@FundaciolaCaixa)
5. Museu de les Arts Decoratives (@dhub_bcn)
1. Centre d'Art Terres de l'Ebre (@eufonic_fest)
2 .Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) (@MACBA_Barcelona)
3. Museu de la Música (@lauditori)
4. CosmoCaixa Barcelona. Museu de la Ciència de la Fundació "La Caixa" (@FundaciolaCaixa)
5. Museu de les Arts Decoratives (@dhub_bcn)
Les cinc institucions més influents
són:
1. Museu d'Idees i Invents de Barcelona (@mibamuseum)
2. Museu Etnològic de Barcelona (@museuetnologic)
3. Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB) (@museuciencies)
4. Museu de les Arts Decoratives (@dhub_bcn)
5. Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) (@MNAC_museu)
Les cinc entitats que millor font d’informació són per als altres usuaris són:
1. Museu Picasso (@museupicasso)
2. Museu de les Arts Decoratives (@dhub_bcn)
3. Museu de la Pesca (@MuseudelaPesca)
4. Museu del Ferrocarril de Catalunya (@mferrocarrilcat)
5. Museu del Suro de Palafrugell (@elMuseudelSuro)
1. Museu d'Idees i Invents de Barcelona (@mibamuseum)
2. Museu Etnològic de Barcelona (@museuetnologic)
3. Museu de Ciències Naturals de Barcelona (MCNB) (@museuciencies)
4. Museu de les Arts Decoratives (@dhub_bcn)
5. Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) (@MNAC_museu)
Les cinc entitats que millor font d’informació són per als altres usuaris són:
1. Museu Picasso (@museupicasso)
2. Museu de les Arts Decoratives (@dhub_bcn)
3. Museu de la Pesca (@MuseudelaPesca)
4. Museu del Ferrocarril de Catalunya (@mferrocarrilcat)
5. Museu del Suro de Palafrugell (@elMuseudelSuro)
Les cinc entitats que més
interactuen són:
1. Museu de Lleida: Diocesà i Comarcal (@museudelleida)
2. Centre d'Art de Tarragona (@CA_Tarragona)
3. Museu Europeu d'Art Modern (@MuseuMEAM)
4. Fundació Joan Miró (@fundaciomiro)
5. Fundació Gòdia (@ffgodia)
1. Museu de Lleida: Diocesà i Comarcal (@museudelleida)
2. Centre d'Art de Tarragona (@CA_Tarragona)
3. Museu Europeu d'Art Modern (@MuseuMEAM)
4. Fundació Joan Miró (@fundaciomiro)
5. Fundació Gòdia (@ffgodia)
https://twitter.com/davismuseum
ResponElimina@davismuseum