dimecres, 3 d’abril del 2013

Quines són les #hashtags de la cultura? Les etiquetes que els arxius, les biblioteques i les museus catalans utilitzen a Twitter




Twitter ve a ser un indret on qualsevol usuari pot dir-hi la seua i veure què diuen els altres. Està clar doncs que hi circula un ingent volum d’informació útil i, de vegades, no tant útil que resulta difícil de gestionar. És per aquest motiu que a les piulades hi acostumem a incorporar hashtags, les etiquetes amb coixinet que ens permeten fer un primer intent de classificació de la informació que emetem.

Però de hashtags també se n’utilitzen moltes i resulta difícil estar al cas de totes les que ens poden cridar l’atenció. Si ens interessa el món dels museus, dels arxius, de les biblioteques o de la cultura en general, potser d’entrada intentarem seguir les etiquetes #museus, #arxius, #biblioteques i #cultura però en algun dels casos potser no són les millors per trobar la informació que busquem perquè algunes estan força saturades. A més, aquestes no són les úniques etiquetes que aquest tipus d’institucions fan servir.

Arribat aquest punt vam decidir investigar quines eren les hashtags més utilitzades pels arxius, les biblioteques i els museus catalans.

Elecció de la mostra
Es va decidir escollir una mostra d’usuaris en base a dos criteris: territorial i sectorial. Es va buscar que hi hagués el màxim d’equilibri possible entre les quatre províncies catalanes i entre els tres sectors. També es va intentar que hi fossin presents usuaris de grans institucions però també de petites així com usuaris que representessin xarxes i col·lectius i usuaris de departaments del govern. El resultat fou aquesta selecció de 27 usuaris:

USUARI TWITTER
SECTOR
COMARCA
PROVÍNCIA
@ArxiudeTerrassa
Arxius
Vallès Occidental
Barcelona
@ARXIUPORT_TGNA
Arxius
Tarragonès
Tarragona
@AHGirona
Arxius
Gironès
Girona
@arxiuhistoric
Arxius
Tarragonès
Tarragona
@arxiu_gi
Arxius
Gironès
Girona
@AAC_GD
Arxius
Barcelonès
Barcelona
@BiblioTremp
Biblioteques
Pallars Jussà
Lleida
@BusGuilleries
Biblioteques
Osona
Barcelona
@BiblioBlanes
Biblioteques
La Selva
Girona
@BiblioLloret
Biblioteques
La Selva
Girona
@BibUlldecona
Biblioteques
Montsià
Tarragona
@BiblioGuissona
Biblioteques
Segarra
Lleida
@BiblioCatalunya
Biblioteques
Barcelonès
Barcelona
@cultura_cat
Govern


@patrimonigencat
Govern


@BATALLAEBRE
Museus
Terra Alta
Tarragona
@FJosepPla
Museus
Baix Empordà
Girona
@arxiverslleida
Arxius
Segrià
Lleida
@MuseuDeGuissona
Museus
Segarra
Lleida
@mNACTEC
Museus
Vallès Occidental
Barcelona
@MNAC_museu
Museus
Barcelonès
Barcelona
@museuterresebre
Museus
Montsià
Tarragona
@liniapirineus
Museus
Cerdanya
Lleida
@SAFmbc
Arxius
Bages
Barcelona
@bibliotequescat
Govern


@biblioteques_gi
Biblioteques
Gironès
Girona
@MuseusPirineu
Museus
Pallars Sobirà
Lleida
 
Recollida de dades
La recollida de dades es va fer el 09/03/2013 utilitzant Twitonomy. De cada usuari es van anotar les 10 hashtags més utilitzades. El resultat fou un total de 180 hashtags recollides, un número força elevat.

Tipus de hashtags
Després d’observar com aquetes etiquetes eren utilitzades i de definir-les es va elaborar una classificació en la qual ens hi apareixien 21 tipus de hashtags diferents.

Acció de dinamització: Dinamització a Twitter
Agenda: Agenda d'activitats culturals, turístiques, etc que es realitzen en un territori concret
Commemoracions: Diades internacionals i commemoracions de naixement o mort de personatges, commemoracions d'esdeveniments, etc
Conferències: Seguiment de conferències, jornades, rodes de premsa
Difusió d'activitats i iniciatives: Activitats i iniciatives pròpies o vinculades directament amb el món dels museus, els arxius o les biblioteques. S’exclouen les exposicions
Efemèrides: Relació d’esdeveniments ocorreguts en diferents moments històrics en una data concreta
Esdeveniments: No organitzats pels usuaris i no relatius als museus, als arxius o a les biblioteques
Etiqueta homònima d'usuari: Acostumen a ser utilitzades per aportar informacions relatives a un usuari concret sense haver de fer mencions
Etiquetes comuns: Etiquetes d'ús comú a Twitter
Exposicions: Exposicions de producció pròpia o acollides
Festes i celebracions: Festes locals o d'àmbit català
Geogràfica: Relatives a poblacions, comarques, subcomarques, barris i altres topònims
Indrets sense usuari a Twitter: Utilitzades sovint pels usuaris que representen xarxes o col·lectius
No classificable: Els pocs tweets recuperats dificulten la classificació o bé en aquest context tan específic de museus, arxius i biblioteques resulten difícils de classificar
Personatges: Personatges rellevants
Programa televisiu: Etiquetes relacionades amb programes televisius
Publicacions: Llibres o revistes periòdiques
Recomanacions: Recomanacions de viatges, vacances, caps de setmana
Recull informatiu: d'un tema d'actualitat
Sectorial: Sector professional
Temàtica: Recuperen informació sobre un tema ampli per exemple ciència, història, música, etc
  

 El percentatge d’ús de cada tipus queda reflectit en aquest gràfic:




Precisió de la informació que es recupera amb les hashtags
A més de la classificació, també es van valorar les diferents hashtags en funció de si la informació que amb elles es recuperava era precisa. S’han establert tres nivells de precisió (molt, mitjanament i poc) relacionats estretament amb l’ús que els usuaris analitzats han donat a les hashtags.
Han estat considerades molt precises aquelles etiquetes que recuperen informació que s’escau ben bé a la seua definició. Mitjanament precises les que recuperen, a més de la definida, informació d’altres contextos. Poc precises les que recuperen informacions molt barrejades.

Els percentatges dels nivells de precisió es poden veure en aquest gràfic.














Conclusions
Després de la descripció i anàlisi de 180 hashtags utilitzades per una mostra de 27 arxius, biblioteques i museus catalans, les etiquetes han pogut ser classificades en 21 tipologies. Les tipologies més utilitzades per la mostra d’usuaris de Twitter són:

·         Conferències
·         Geogràfiques
·         Temàtiques
·         Difusió d’activitats

Aquestes quatre categories representen el 51% del total d’etiquetes valorades.
Un dels usos principals que es donen a les hashtags és el de la retransmissió de conferències, una pràctica que afavoreix la difusió de continguts a la xarxa.

Les etiquetes geogràfiques dirigeixen els continguts que es piulen cap a un territori concret, que acostuma a coincidir amb el lloc on es troba l’usuari.

L’ús d’etiquetes temàtiques evidencia un intent de classificació de la informació que s’envia a Twitter. L’eficàcia de la classificació dependrà de si aquestes etiquetes recuperen informació molt o poc precisa.

S’evidencia un ús majoritari de Twitter com un mitjà per fer difusió de les pròpies activitats. Malgrat això, també hi ha lloc per a la interacció amb d’altres usuaris amb l’ús d’etiquetes del tipus commemoracions, accions de dinamització o sectorials.

Malauradament no s’observa una dinàmica de curació de continguts en els tipus de hashtags utilitzats.

Pel que fa a la precisió de la informació que es recupera amb les hashtags, val a dir que el 50% de les etiquetes utilitzades han estat considerades com molt precises. Les etiquetes més precises acostumen a ser frases curtes, sintagmes nominals o paraules l’èxit de les quals rau en la seva singularitat que fa difícil que la mateixa combinació s’utilitzi en altres contextos.

La utilització d’acrònims com a hashtag és habitual però molt sovint podem trobar un mateix acrònim per diverses iniciatives que poc tenen a veure. Això fa que la hashtag recuperi informació molt barrejada. Una cosa semblant passa amb les etiquetes fetes amb paraules que engloben temàtiques molt àmplies i que a més coincideixen amb els noms d’assignatures, en aquests casos la informació que es pot recuperar amb aquestes hashtags pot resultar massa dispersa.

dilluns, 25 de març del 2013

PassaPorts (I): Parc dels Búnquers, Museu Diocesà d’Urgell i Espai Ermengol



Aquest cap de setmana, amb el PassaPorts a la mà hem viatjat cap a la Cerdanya i l’Alt Urgell.
La nostra primera parada ha estat el Parc dels Búnquers de Martinet i Montellà, és dissabte i són les 10’30h. L’entrada ha estat un 25% més barata amb el PassaPorts. Al Centre de Visitants hem vist un audiovisual que ens ha permès fer-nos una idea del context històric en el qual es construïren els búnquers. Tot seguit ens han deixat un casc i una lot i hem anat a fer el recorregut exterior amb l’Anna, la guia.
Sorprèn saber que els búnquers es van començar a construir en un moment en el qual la Segona Guerra Mundial ja havia demostrat que un projecte defensiu d’aquest tipus era obsolet. Per sort, alleuja saber que mai no es van utilitzar.
El primer búnquer que hem visitat, el del Cabiscol, és un laberint de galeries excavades a la roca que donen accés als diferents punts on s’haurien situat les armes i els soldats en cas de combat. A través de les espitlleres horitzontals veiem el paisatge del Baridà. A dins, crida l’atenció trobar-hi un grafit molt elaborat del grup de sapadors que van treballar en la construcció.
Després de finalitzar l’itinerari guiat, l’Anna ens ha deixat una clau per poder accedir als altres búnquers que formen part del recorregut lliure. El passeig ens ha portar fins al darrer búnquer, el de la Roca de la Mel. El fet que aquest quedés a mig fer (aquest búnquer no es va arribar a acabar), ens ha reforçat l’evidència que la construcció d’aquests búnquers mai no tingué sentit.
Sortim del Parc a les 14’00h i anem cap a la Seu d’Urgell a dinar. A les 16’00h tocades ja som al Museu Diocesà d’Urgell per segellar el PassaPorts. Entrem al museu passant pel claustre. Un cop a dins, ens crida especialment l’atenció el romànic del Pallars Sobirà. Les talles romàniques de la Mare de Déu de Ginestarre, de Baiasca i de Caregue són algunes de les peces que hi trobem. També hi ha un fragment pintura mural de Sant Pere de Sorpe, fragments de Sant Llorenç d’Isavarre i de Santa Eulàlia d’Estaon.
Quan acabem de visitar el museu, entrem a la catedral sense adornar-nos que pràcticament és l’hora de tancar. La noia que ens ha venut les entrades ens deixa acabar de mirar però ja ha tancat la porta per on hem entrat, haurem de sortir per una altra banda. Després de tancar els llums, ens acompanya a fora passant per la rectoria i la sala capitular.
Darrera parada del dia: l’Espai Ermengol. En comprar l’entrada ens recomanen que primer anem a l’última planta per poder veure la vista de la Seu: són les 18’00h i encara hi ha llum de dia, val la pena aprofitar-ho i poder observar la catedral i el Cadí des d’allí dalt. No tenim massa temps però recorrem totes les plantes. Ara, l’exposició temporal que hi ha és sobre el bisbe Ermengol i mostra el personatge com a impulsor de la construcció de camins. El bisbe morí en caure i colpejar-se contra les pedres del riu quan visitava les obres de construcció del pont de Bar. La llegenda diu que el riu arrossega el seu cos fins a la Seu i les campanes de la catedral sonaren sense que ningú no les toqués. Amb l’exposició es pot veure un petit curtmetratge molt ben realitzat i interpretat per actors de la Seu.
El nostre PassaPorts ja té tres segells. Esperem poder-ne posar algun més ben aviat.


dijous, 14 de març del 2013

Google Reader tanca, i ara què?





Aquest matí en obrir l’agregador de Google ens hem trobat amb un missatge sorpresa. Google tanca el Reader i tenim temps fins a l’1 de juliol per trobar una alternativa que ens sigui satisfactòria.

Així doncs, ja hem començat a fer la carta als reis per trobar alguna solució que ens pugui fer servei. En el nostre cas busquem un agregador amb aquestes característiques:

  • Que sigui gratuït
  • Que estigui disponible al núvol
  • Que tingui app per a Android

I de moment hem trobat tres solucions que ens caldrà anar provant durant els propers dies:

Feedly
  • És gratuït
  • Funciona com una extensió dels navegadors Firefox i Chrome
  • Permet llegir els RSS importats des de Google Reader
  • Tot el que tenim a Google Reader es pot llegir automàticament a Feedly
  • Hi ha una app mòbil  
  • Permet organitzar les subscripcions en carpetes
  • La visualització és molt més agradable al Google Reader


  • És gratuït però tenen un excés de demanda de comptes gratuïts i d'entrada intenten que els nous usuaris es donin d'alta d'un compte de pagament (Due to overwhelming demand, free accounts are temporarily suspended. By going premium you get full access to NewsBlur)
  • Funciona on-line
  • Hi ha una app mòbil
  • Amb la versió gratuïta només es poden importar 12 subscipcions emmagatzemades a Google Reader. Importa les carpetes
  • Permet organitzar les subscripcions en carpetes o etiquetes


  • És gratuït
  • Funciona on-line
  • Hi ha una app mòbil
  • No hi ha manera d'importar els feeds que tenim emmagatzemats a Google Reader (si algú troba la manera, que ho digui)
  • Organitza els elements rebuts d’una forma molt visual

Ara la feina és provar-los i veure si responen a les expectatives i, és clar, continuar buscant altres possibilitats per poder escollir la millor.

Per cert, s’accepten propostes.

Si voleu més informació aquí teniu un recull de posts.