divendres, 10 de maig de 2013

Pinterest en l’àmbit cultural. Museus i col·leccions


Són presents a Pinterest els museus catalans? Tot i que Pinterest sembla una xarxa social feta a mida per aquest tipus d’institucions, la veritat és que són poques les que s’han llençat a utilitzar-la. I diem feta a mida perquè tenint en compte que un museu té entre els seus objectius la conservació, la documentació, l’estudi i l’exhibició dels béns (mobles i/o immobles) que custodia, Pinterest esdevé una plataforma perfecta per poder difondre aquests béns. Si algun adjectiu es pot donar a Pinterest és que és visual... molt visual, la qual cosa facilita la creació de discursos mitjançant imatges.
Tot i que no hem d’entendre Pinterest com un repositori d’imatges (perquè no ho és), sí que ens permet mostrar-les ens taulers temàtics. En aquest sentit, l’exhibició d’exposicions, peces o col·leccions és una de les primeres utilitats que li podem trobar. A més, cada imatge cal que vagi acompanyada per una descripció la qual cosa facilita la construcció d’un discurs.
Dels 528 museus i col·leccions catalans (aquí teniu l’enllaç del cercador de museus i col·leccions de Patrimoni Gencat), només n’hi ha 18 que tenen perfil propi a Pinterest. Val a dir que n’hi ha alguns que hi són presents amb un tauler exclusiu creat per l’empresa a la qual pertanyen (Exposició de l'Antiga Fàbrica Estrella Damm), des d’un perfil personal (Museu de la Tècnica de l'Empordà), o bé des del perfil d’una xarxa. Aquest darrer cas és el del Castell de Montesquiu i també el dels 25 centres patrimonials que formen part del sistema territorial del MNACTEC. Val a dir que l’opció del MNACTEC de mostrar, a través de Pinterest, els seus centres adscrits és molt encertada, d’aquesta manera es sumen els esforços de la xarxa per donar servei a tots els nodes.

Creació de marca
Pel que fa als 18 que sí que hi tenen perfil, resulta interessant observar quines són les temàtiques a les quals dediquen els seus taulers. Si bé d’entrada peces i exposicions sembla que haurien de ser les temàtiques principals (i ja advertim que només és una percepció subjectiva), resulta curiós constatar que només un 12% i un 11% del total de taulers estan dedicats a aquests temes respectivament. Vegeu, per exemple, els taulers del Centre de Documentació i Museu del Tèxtil, dedicats a peces pròpies, i el tauler del Centre d’Art la Panera dedicat a una exposició del 2012
Tres apunts més. Només hi ha un tauler dedicat a la identitat corporativa, és de l’Arts Santa Mònica. Els tauler dedicats a l’edifici representen un 8% i els dedicats a la història de la entitat (institució, edifici, personatge al qual està dedicada la institució) representen un 3%.


Interacció i bidireccionalitat
Destaca un altre 11% dedicat a les accions fetes a les xarxes socials i a la interacció amb els visitants, en aquest sentit s’insinua una voluntat de generar feedback, marcada per la tendència a la bidireccionalitat pròpia de les xarxes socials. Un exemple el tenim en el tauler de la Casa Batlló, construït amb les fotografies que els visitants van compartir a través d’Instagram durant la Setmana Santa del 2013. Tanmateix només un terç dels museus presents a Pinterest (6 de 18) participen en el tauler col·laboratiu Museu Ideal de Catalunya de Patrimoni Gencat, que representa un 4% dels taulers. Si ens fixem en la participació de les entitats en taulers col·laboratius veurem que aporten pins a 17 taulers d’aquest tipus (aquí hi ha comptat el tauler del Museu Ideal de Catalunya 6 vegades, una per cada institució que hi participa), per tant representa un 11% del total dels taulers.

Curació de continguts
Les propostes temàtiques vinculades a les diferents entitats, poden també tenir el seu espai a Pinterest, de fet és l’essència d’aquesta xarxa social que es defineix com una xarxa d’interessos. Els taulers dedicats a temes relacionats amb l’entitat o els seus temes d’estudi representen un 8%. Com a exemples podem veure el tauler del Museu de la Vida Rural dedicat a fotografies històriques d’àrees rurals i el tauler del Museu Morera, dedicat a artistes lleidatans, que esperem que es vagi nodrint amb més pins perquè és un tema ben interessant.
Els dedicats a publicacions ja siguin pròpies o no, recomanacions de llibres i altres propostes de lectura són un 5%. Vegeu el tauler del MIBA dedicat a aquest tema.

Continuïtat offline i online
Ja hem dit en altres ocasions en aquest bloc que cal vetllar perquè l’activitat online reflecteixi la realitat de l’activitat offline. En aquest sentit hi ha alguns taulers les temàtiques dels quals hi poden ajudar. En primer lloc direm que un 16% dels taulers s’ocupen dels radials tot i que tots són del MNACTEC. Els taulers dedicats a les activitats que es realitzen són un 8%, igual que els dedicats als serveis educatius. En aquest sentit destaquen els taulers del Museu Marítim de Barcelona que té un usuari de Pinterest exclusiu per als seus serveis educatius.
La botiga és un espai important dels museus, no pas per menystenir-lo perquè acostuma a ser l’última imatge que el visitant s’emporta del museu. Tanmateix només hi ha dos taulers dedicats a aquest espai, un del MIBA i un altre de la Casa Batlló. I relacionat amb les vendes podem esmentar els descomptes i promocions, un tema que només ha aparegut en un tauler de la Fundació Josep Pla.



Pinterest és una xarxa social en la qual hi ha molt camp per córrer encara. Els diferents temes que es veuen en aquest post són només el reflex del que està passant ara. Quina és la millor manera de ser-hi? Resulta difícil respondre però primer potser caldria pensar en termes de continuïtat offline i online, així com en termes de difusió, per així buscar un equilibri entre les diferents temàtiques que poden ser interessants als museus però sobretot als seus visitants.
Si voleu consultar tots els taulers de Pinterest que s’han analitzat en aquest post, ho podeu fer descarregant-vos aquest document.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada